En gammal, utdaterad eller dåligt designad hemsida kan ha en större negativ påverkan på ditt företags uppfattade tillförlitlighet än vad du kanske trott. Många företagare anser att det bara räcker med att ha en hemsida, men verkligheten är att första intrycket kan göra stor skillnad. En hemsida är ofta det första mötet en kund har med ditt företag, och hur den ser ut och fungerar kan påverka deras uppfattning om ditt varumärke, och huruvida de väljer dig framför din konkurrent.
75 % av onlinebesökare bedömer ett företags trovärdighet utifrån webbdesignen
Enligt forskning från Stanford bedömer 75 % av onlinebesökare ett företags trovärdighet utifrån webbdesignen. Med tanke på att nästan hela den svenska befolkningen använder internet dagligen, blir det ännu tydligare hur viktigt det är att din hemsida ger ett professionellt och inbjudande intryck. En hemsida som känns gammal, svårnavigerad eller inte fungerar bra kan faktiskt leda till att potentiella kunder går vidare till en konkurrent. En hemsida kan antingen inbjuda och engagera potentiella kunder eller avskräcka dem från att ens överväga era produkter eller tjänster.
Att ha en hemsida är alltså inte alltid tillräckligt. Det handlar om att se till att hemsidan är väl utformad och ger ett korrekt och positivt intryck av ditt företag. En webbplats bör vara anpassad efter företagets specifika mål och målgrupp för att på bästa sätt kunna attrahera kunder. När du investerar i en professionell och strategiskt genomtänkt design, är det inte bara en fråga om estetik – det är en investering i företagets långsiktiga framgång.
En väl designad hemsida fungerar som ett verktyg för att skapa förtroende, förbättra användarupplevelsen och i slutändan hjälpa till att omvandla besökare till kunder. Precis som att skyltfönstret för en butik spelar stor roll kring huruvida en kund väljer att gå in i butiken eller inte, fungerar er webbdesign på liknande sätt. Det är det en viktig del av företagets digitala närvaro och kan göra stor skillnad i konkurrensen. När webbdesignen görs rätt kan den bli en kraftfull marknadsföringskanal som hjälper ditt företag att sticka ut i mängden, bygga förtroende och framförallt, omvandla besökare till kunder.